12 ting at huske, når du skal vælge en motionscykel

Motionscykler er en god træningsmulighed for dem, der vil have friheden til, at bestemme over deres egne træningstider, i rolige omgivelser i sit eget hjem. Man slipper for transporttiden til og fra træningscentret, og samtidig får du muligheden for, at se din yndlings serie på Netflix, mens du cykler og får dyrket en masse motion.

 

Inden man overhovedet går i gang med at købe en motionscykel eller et anden slags fitnessudstyr, skal man stille sig selv følgende spørgsmål:


 

Hvad er mit mål?


Skal du genoptræne, smide et par kilo, udføre en Iron Man eller forbedre din kondition?

 

Hvor motiveret er jeg?


Hvor meget tid og energi vil du investere i projektet?

Er du villig til at sætte tid af, til at få din cykel brugt?


 

Hvor meget plads har jeg til fitnessudstyr?


Du skal helst have plads til at stille cyklen et sted, hvor du bliver motiveret til at træne.

Hvis du skal gemme motionscyklen væk hver dag, er der stor chance for, at den vil forblive gemt og man ikke får den brugt. Et rigtigt godt sted at stille cyklen er foran fjernsynet, så kan du cykle mens du ser nyhederne eller det seneste afsnit af din favorit serie.  


Hvad er mit budget?

Du kommer ikke til at få en pålidelig motionscykel af god kvalitet til 1000kr. Ofte har en motionscykel, fra supermarkedet, til den pris, en maks. brugervægt på 70kg og en lille svingmasse, der giver et meget hakkende og ujævnt tråd. Derudover vil en motionscykel, der er for let, opleves meget ustabil og vil næppe give nogen glæde til sin ejer. Sandsynligvis vil motionscyklen ende i kælderen efter den første uge og aldrig se dagens lys igen. Kvalitet giver træningsglæde.

 

Hvor mange skal træne på den samme cykel?

Er der kun dig, eller også kæresten/familien, der vil bruge motionscyklen? Det vil have indflydelse på behovet for at sadel og styr skal kunne indstilles individuelt.

Sidst, men ikke mindst, skal ser tages hensyn til eventuelle skader og andre fysiologiske begrænsninger. Spørg din læge eller fysioterapeut, inden du går i gang med at træne, hvis du har skader.


Hvad får du ud af at træne på en motionscykel?

Motionscyklen er både en effektiv og sikker motionsfrom. Den er effektiv, skaber resultater og er yderst skånsom for kroppen, da kroppen ikke bliver udsat for stød. Derudover er det også et passende træningsredskab til dem, der skal genoptræne efter skader. Kondicyklen er meget skånsom over for knæ og led, imens ben og lårmusklerne bliver sat i arbejde.

 

Generelt bør du altid kigge efter en lydsvag motionscykel med gode justeringsmuligheder, varierende modstand, transporthjul, pulsmåler og drikkedunksholder.


Når du har afklaret dine behov og begrænsninger er det tid til at undersøge udbuddet af motionscykler. Hermed huskelisten med de ting, du skal få undersøgt.

 

Tag ud til din forhandler og få mulighed for at prøve cyklen inden du køber.


 

Se hele vores udvalg af motionscykler her: https://www.fitnessgruppen.dk/motio...



1.    Maks. brugervægt  


Vær sikker på, at cyklen har den nødvendige maks. brugervægt. Maks. brugervægten er vigtigt i forhold til brug og garanti. Vær opmærksom på, at cyklen kan holde til din vægt. Hvis cyklens maks. brugervægt er på 70kg og du vejer over 70kg, så dækker garantien faktisk ikke.




2.    Stabilitet/tyngde


Motionscyklen skal stå stabilt, og her er vægten på cyklen ofte vigtig. Den bør ikke slingre eller ryste mens du cykler. Hvis cyklen ikke vejer noget eller har for smalle fødder, vil den typisk bevæge sig fra side til side, når du ligger vægt i dit tråd. Du skal helst have fornemmelsen af, at du sidder stabilt og cyklen ikke bevæger sig. Jo tungere cykel, jo højere stabilitet opnår du. Så en god tommelfingerregel er, at gå efter motionscyklens vægt.




3.    Transporthjul


Skal motionscyklen flyttes rundt, er det vigtigt, at der er hjul på cyklen, så du ikke skal bære den rundt.




4.    Svinghjul/svingmasse


Svinghjulets vægt, eller svingmassen, har stor indflydelse på hvor jævnt trådet er. Jo tungere masse/hjul desto bedre moment og mere jævnt tråd. Med et stort svinghjul har du et mere flydende tråd. Med en lille/let svingmasse vil trådet blive mere ujævnt. Det vil typisk opleves når du sætter mere modstand på motionscyklen. Jo tungere svinghjulet, desto bedre, da du får et bedre tråd. Der er meget mere moment i en større svingmasse, da den er tungere og meget mere flydende. Svinghjul omkring 6kg – 7kg i svingmasse, bruges tit til ældre mennesker, da de ikke træder så hårdt. Jo større svingehjul, jo mere glidende, flydende og stabilt tråd.




5.    Modstand


Belastningen ydes på tre måder: manuelt (justeres via håndtag), computerstyret (magnetbremse som justeres via computer), eller elektromagnetisk i watt (modstand hvor computeren regulerer modstanden efter hvor mange watt du producerer).




6.    Sadel


Der er brede og smalle sadler, samt hårde og bløde sadler. Dit valg vil typisk afhænge af, hvor meget er du vant til at cykle og hvad du er vant til at cykle på. En der er vant til at cykle på en ryttercykel, vil ikke have en bred saddel med gel i, men vil i stedet gå efter en smal og hård sadel. Til gengæld vil en alm. cykelbruger/cyklist, der er vant til en forholdsvis blød sadel, ikke have en smal og hård sadel. Det er afgørende at vælge en passende sadel, for at undgå at få sår, hvis man cykler for lang tid på den forkerte sadel. I bund og grund er brede og bløde sadler til alm. cyklister mens smalle og hårde sadler passer til ryttercyklister. Så skal man blot justere sit cyklist-niveau derfra.



7.    Justeringsmuligheder på saddel og styr


For at opnå den helt rigtige stilling, kan det være en fordel at motionscyklen kan justeres i sadel og styr, både horisontalt og vertikalt. Justeringsmulighederne er meget vigtige for hvordan man sidder på cyklen. Der er stor forskel på om du er teenager, en kvinde på 70 eller en mand på 40.


Kvinder vil ofte gerne sidde rettet op, hvorimod mænd bedre kan lide at ligge over styret.


Derfor er det vigtigt at vide hvad justeringsmulighederne på sadlen og styret er, for at opnå den optimale siddestilling på motionscyklen.


Justeringsmulighederne en helt afgørende faktor, hvis cyklen skal bruges af mere end en person. Hvis der er flere i familien, der gerne vil bruge motionscyklen, er det en god ide at sikre, at justeringsmulighederne på den ønskede cykel dækker alles behov.


 


8.    Støj


Motionscyklen skal ikke producere decideret meget støj. Det kan være irriterende og dermed have negativ indflydelse på din motivation og lyst til at træne. En god mulighed for at minimere støjet er, at vælge en cykel med en tildækket hjul/rem/kæde.



 

9.    Computerens funktioner


Har computeren de nødvendige funktioner, programmer/muligheder som du ønsker? Er der baggrundslys eller er den mørk? Det er vigtigt, at man finder en computer, som har de nødvendige muligheder, som man selv ønsker. Noget af det vigtigste er, om der er programmer i, såsom interval, pulstræning, bakketræning, baggrundsbelysning, osv. Hvis man f.eks. har nedsat syn eller oplever andre synsforstyrrelser, er det meget vigtigt, at der er kontrafarve på skærmen.


Man kan downloade diverse apps, der både giver dig mulighed for at cykle udvalgte ruter, holde styr på din træning og gemme dine træningsdata, samt dele din succes og glæde med venner og familie. Der er også diverse tilkoblingsmuligheder til smartphone og tablets, adgang til nettet, bluetooth, osv.




10.    Pulsmodtager


Indbygget pulsmodtager tager puls fra hånden, øret eller brystet. Pulsmodtageren er ofte vigtigt for dem, der træner meget. Eller hvis du har hjertesygdom, hvor du skal tjekke din puls konstant når du træner. Efterhånden er flere og flere begyndt på at træne efter deres egen puls. Det er klart også den bedste måde at træne cardio på. Den mest nøjagtige pulsmodtager er den, hvor man får brystbælte på. Det kan klart anbefales.


Her kan du finde et eksempel på en effektiv PULSTRÆNING




11.    Vedligeholdelse


Hvor meget vedligeholdelse er der på cyklen efterhånden? Skal den efterspændes 1-2 gange eller er der mere? I starten vil skruerne på cyklen give sig lidt og skal derfor efterspændes. Det er normalt. Men med en god motionscykel af høj kvalitet, burde der ikke efterspændes yderligere.


Husk ALTID at tørre sved af efter træning, for at undgå rust og slidtage på lakken.




 


12.    Stående eller siddecykel


Opretstående motionscykler ligner almindelige cykler og giver større bevægelsesmuligheder, såsom at stå på pedalerne eller sidde i racer-position. Resultatet er hårdere træning med større pres for din ryg. Liggende motionscykler har en tilbagelænet position, hvor pedaler og fødder er placeret foran dig og ryggen støttes af et ryglæn. De er mere skånsomme for ryggen og er gode til folk med rygsmerter og dårlig balance.




Husk, at du skal være motiveret til at bruge din cykel og købe et kvalitetsprodukt, der vil sikre dig en god oplevelse. Kontakt din forhandler for at prøve cyklen inden du køber.



Relaterede varer
Peak Fitness B2.0 Motionscykel  - Model 2020
Peak Fitness B2.0 Motionscykel - Model 2020
Før DKK 3.995,00
DKK 2.995,00
(DKK 2.396,00)
Peak Fitness B 3.0i motionscykel - 2020 med bluetooth
Peak Fitness B7.0i Ergometercykel
Peak Fitness B7.0i Ergometercykel
Før DKK 6.995,00
DKK 4.995,00
(DKK 3.996,00)
Fitnessgruppen - Få råd og vejledning om Fitnessudstyr

Stor butik med udstilling af motionsudstyr - kom og prøv før du køber. Eller kontakt Fitnessgruppen for råd og vejledning. Se korte artikler.

Fitnessgruppen forhandler Fitnessudstyr i rigtig høj kvalitet til Fitnesscentre og Private. Stort udvalg og hurtig levering af motionsudstyr;  Motionscykler, Crosstrainer,  Løbebånd, Romaskiner mv. samt styrketræningsudstyr til alle; Træningsbænke, Håndvægte,   Vægtudstyr, Kettlebells mv.

Vi forhandler de førende mærker; Peak Fitness., Concept 2, Circle Fitness, Kettler, Reebok,   Tunturi, Powertec  m.fl.

Kundeservice

Hos Fitnessgruppen sidder vi klar til at hjælpe dig.

Vi hjælper dig til at finde det rigtige motionsudstyr, vi har hele butikken fyldt med Fitnessudstyr. Ønsker du nyt træningsudstyr derhjemme eller i Fitnesscenteret, så kontakt os.

Vi sørger for hurtig levering - og har I spørgsmål til udstyret eller træning, så hjælper vi gerne.

Fitnessgruppen   |   Viborgvej 107   |   8210 Århus v   |   Tlf: +45 8744 0306   |    Info@fitnessgruppen.dk
0