Begynderguide til funktionel træning

Hvad er karakteristisk for funktionel træning? Er det noget for dig og hvordan kommer du i gang?


Funktionel trænings baggrund


Funktionel træning indebærer konstant varierende funktionelle bevægelser udført ved en relativt høj intensitet. Funktionel træning er baseret på de funktionelle bevægelser i livet – løb, hop, løft, skub, træk, kast, osv. Træningsprogrammerne er baseret på funktionelle bevægelser, som afspejler de bedste aspekter af gymnastik, vægtløftning, løb, roning og mere. Programmerne er idéelle til at maksimere en mængde arbejde, da de går ud på, på kortest tid, at flytte de største vægte og flytte sig de længste afstande. Intensiteten er afgørende for resultater og kan måles som udført arbejde divideret med tid-eller kraft. Jo mere arbejde, du udfører på kortere tid, eller jo højere effekt, jo mere intens er indsatsen.


Funktionel træning byder på endeløse muligheder for variation og udfordring. En træning er tilpasselig på alle parametre - tid, øvelsesvalg og sværhedsgrad. Samtidig får man målbare resultater hver gang. Derudover varierer øvelserne på baggrund af det minimale brug af udstyr, hvilket blandt andet skyldes det store brug af egen kropsvægt. Der kan sagtens gå flere måneder uden at man gentager sin træningsrutine, så hver eneste dag byder på nye udfordringer.



Et træningsform for alle


Funktionel træning er en usædvanlig god træningsmulighed for alle – uanset køn, alder og kondition, da øvelsernes tid, intensitet, osv. kan tilpasses den enkeltes kondition og niveau.


Inden man fastlægger sit træningsprogram, er der to ting man skal være særlig opmærksom på:


1. Ens fysiske kapacitet – træningsprogrammerne er enormt udfordrende. Man bliver presset til det yderste. Personer med begrænset fysisk kapacitet, skader, nedsat fleksibilitet eller balance kan blive voldsom udfordret ved udførelsen af bestemte øvelser.


2. Kompleksiteten af øvelser – funktionel træning kræver god styrke, balance og koordination. Forkert udførelse af øvelserne vil forhøje risikoen for skade væsentligt. Normalt udviser mennesker en tendens til at forværre deres teknik i programmer, hvor det bestemmende successparameter er tid.  Således er det afgørende, at god teknik opretholdes under hele træningen.



Træning for alle fysiske egenskaber

  

Funktionel træning er opbygget på naturlige, funktionelle bevægelser (som kast, træk, løft, hop og løb). Man udfører udelukkende multiledsøvelser, da meningen er, at hele kroppen og alle fysiske egenskaber skal trænes jævnt. Målet er at skabe den bedste atlet som muligt af dig på de 10 basale fysiske egenskaber:


Kredsløbsudholdenhed – organsystemets evne til at indsamle, behandle og levere ilt.
Udholdenhed – organsystemets evne til at behandle, levere, lagre, og udnytte energi.


Styrke - en muskelenheds, eller en kombination af muskelenheders, evne til at anvende kraft.
Fleksibilitet - evnen til at maksimere sin bevægelighed.


Kraft - evnen af en muskelenhed, eller en kombination af muskelenheder, til at anvende den maksimale kraft på minimalt tid.


Hastighed - evnen til at minimere tiden af ens gentagne bevægelser.
Koordination - evnen til at kombinere flere forskellige bevægelsesmønstre i et antal forskellige bevægelser.


Balance - evnen til at styre placeringen af kroppens tyngdepunkt.


Nøjagtighed - evnen til at styre bevægelser i en given retning eller en given intensitet.


Agility - evnen til at minimere transitionstiden mellem bevægelsesmønstre.





Når funktionel træning dyrkes bliver redskaber som kettlebells, sandsække, vægtveste, vægtstænger og lignende benyttet. Her (link til artiklen) kan du finde en guide til valg af det rigtige udstyr til funktionel træning.






Relaterede varer
Soft Bold 10 kg.
Soft Bold 10 kg.
DKK 749,00
(DKK 599,20)
ATX Soft Jump Box 50x60x70 cm
ATX Soft Jump Box 50x60x70 cm
DKK 1.499,00
(DKK 1.199,20)
Massagerulle
Massagerulle
DKK 199,00
(DKK 159,20)
Fitnessgruppen - Få råd og vejledning om Fitnessudstyr

Stor butik med udstilling af motionsudstyr - kom og prøv før du køber. Eller kontakt Fitnessgruppen for råd og vejledning. Se korte artikler.

Fitnessgruppen forhandler Fitnessudstyr i rigtig høj kvalitet til Fitnesscentre og Private. Stort udvalg og hurtig levering af motionsudstyr;  Motionscykler, Crosstrainer,  Løbebånd, Romaskiner mv. samt styrketræningsudstyr til alle; Træningsbænke, Håndvægte,   Vægtudstyr, Kettlebells mv.

Vi forhandler de førende mærker; Peak Fitness., Concept 2, Circle Fitness, Kettler, Reebok,   Tunturi, Powertec  m.fl.

Kundeservice

Hos Fitnessgruppen sidder vi klar til at hjælpe dig.

Vi hjælper dig til at finde det rigtige motionsudstyr, vi har hele butikken fyldt med Fitnessudstyr. Ønsker du nyt træningsudstyr derhjemme eller i Fitnesscenteret, så kontakt os.

Vi sørger for hurtig levering - og har I spørgsmål til udstyret eller træning, så hjælper vi gerne.

Fitnessgruppen   |   Viborgvej 107   |   8210 Århus v   |   Tlf: +45 8744 0306   |    Info@fitnessgruppen.dk
0